علائم درد آپاندیس در بارداری

درد آپاندیس ,درد آپاندیس کجاست,درد آپاندیس چقدر طول میکشد,درد آپاندیس در بزرگسالان,درد آپاندیسیت,درد آپاندیس در بارداری,درد آپاندیسیت چگونه است

درد آپاندیس , درد آپاندیس کجاست , درد آپاندیس چقدر طول میکشد , درد آپاندیس در بزرگسالان

توضیحاتی در مورد درد آپاندیس

آپاندیس زائده‌ای کوچک و شبیه کرم است که به ابتدای روده بزرگ چسبیده است. این عضو حاوی مجموعه‌ای از سلول‌های دفاعی بدن است که البته نقش شناخته‌شده‌ای در دفاع عمومی بدن ندارد. آپاندیسیت در اثر التهاب و ورم (عفونت) آپاندیس ایجاد می‌شود.در این مطلب از سایت جسارت در مورد درد آپاندیس صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

درد آپاندیس و جراحی

آنچه این عضو را مهم می‌کند این است که به دلایلی ممکن است دچار التهاب و ورم شده و باعث عفونت موضعی یا وسیع شکمی شود. شروع آپاندیسیت (التهاب و عفونت آپاندیس) علائم کمی دارد. درد در وسط شکم است و گاهی کم و زیاد می‌شود. در این مرحله بیمار بی‌اشتهاست، ولی می‌تواند کارهایش را انجام دهد. پس از چند ساعت درد شدیدترشده و به تدریج بیشترین شدت درد در قسمت پایینی و راست شکم احساس خواهد شد. در این مرحله تهوع ایجاد می‌شود، ولی استفراغ چندانی وجود ندارد. گرچه آپاندیسیت در همه سنین شایع است، ولی در نوجوانی بیشترین شیوع را دارد و از هر هزار نوجوان، دو نفر را در سال مبتلا می‌کند. علت این بیماری، بسته‌شدن لوله باریک داخل زائده آپاندیس است که می‌تواند به التهاب و تورم این زائده منتهی‌شده و موجب عفونت شود. برخی افراد تصور می‌کنند که آنتی بیوتیک ها می‌توانند التهاب آپاندیس را درمان کنند. اما در واقع آپاندیسیت فقط با جراحی درمان می‌شود و آنتی بیوتیک ها نیز در بهبودی فرد بیمار، پس از جراحی موثرند.

تشخیص درد آپاندیس

نکته مهم در مورد آپاندیسیت این است که باید از بیماری‌های مشابه افتراق داده شود. بر خلاف تصوراتی که به تازگی ایجاد شده، معاینه و سیر بیماری مهم‌ترین راه این‌ افتراق است و سونوگرافی گرچه کمک‌کننده است، ولی اگر بخواهیم جای معاینه و مصاحبه پزشک و بیمار را بگیرد بسیار گمراه‌کننده خواهد بود. با چند مثال این موضوع روشن‌تر خواهد شد: 1‌-بیماری که درد در قسمت پایینی و راست شکم دارد، ولی چند روز متوالی این درد را داشته است به احتمال زیاد مبتلا به آپاندیسیت نیست، زیرا آپاندیسیت در مدت کوتاهی ـ حداکثر 48 ساعت ـ به طول انجامیده و اگر جراحی نشود سیر بدی پیدا می‌کند. چنین دردهایی می‌تواند نتیجه عفونت‌های لگنی در خانم‌ها باشد یا در اثر بیماری‌های التهابی روده مثل کرون ایجاد شده باشد. 2- تب ملایمی در سیر بیماری ایجاد می‌شود، ولی تب شدید که بیشتر از 5/38 درجه باشد می‌تواند نشانه یک‌بیماری عفونی مثل آبسه‌های شکمی باشد. 3- پرسیدن زمان شروع آخرین عادت ماهیانه در زنان بسیار مهم است. حاملگی خارج رحمی گاهی علائمی دقیقا شبیه آپاندیسیت خواهد داشت و تاخیر عادت ماهیانه می‌تواند آن را مشخص کند. 4- در دختران جوان، اواسط دوره عادت ماهیانه یعنی حدود دو هفته بعد از تاریخ آخرین عادت، ممکن است در محل تخمدان راست یعنی دقیقا جای آپاندیس، دردی مشابه آپاندیسیت ایجاد شود. این درد ساعاتی بعد برطرف ‌شده، ولی ماه بعد تکرار می‌شود و این نکته مهمی در افتراق خواهد بود. 5- علاوه بر معاینه و شرح حال، آزمایش خون و ادرار هم به تشخیص کمک می‌کند. آزمایش ادرار باعث می‌شود بیماری‌ هایی مثل سنگ کلیه و عفونت‌های ادراری که می‌تواند علائم آپاندیسیت را تقلید کند، تشخیص داده شود. سنگ کلیه باعث می‌شود خون در ادرار ظاهر شود و عفونت ادراری هم باعث ظهور گلبول‌های سفید و باکتری فراوان در ادرار می‌شود.

علل درد آپاندیس

علل انسداد مجرای آپاندیس ممکن است این موارد باشند: * به وسیله مواد مدفوعی، انگل ها و یا رشد بیش از حد سلول های دهانه آپاندیس * بزرگ شدن بافت لنفاوی دیواره آپاندیس در اثر عفونت در دستگاه گوارش یا در نقاط دیگر بدن * بیماری های التهابی روده مانند کرون و کولیت اولسروز (کولیت زخمی) * وارد شدن آسیب و ضربه به شکم

درد آپاندیس و خطر عفونت آن

آپاندیس متورمی که پر از مایع و چرک است، ممکن است خونرسانی را متوقف کند. با توقف خونرسانی دیواره‌ی آپاندیس ضعیف می‌شود و برخی اوقات پاره می‌شود. با پاره شدن آپاندیس، چرک در شکم منتشر می‌شود و ممکن است حفره‌ی شکم را عفونی کند و یا آبسه‌ی شکمی ایجاد کند. در برخی بیماران مانند بچه‌ها، سیر ایجاد آن سریع است و از زمان ایجاد درد و سوراخ شدن آپاندیسیت چند ساعت بیشتر طول نمی‌کشد. تشخیص بیماری در افراد مسن و زنان باردار نیز مشکل تر است.

تشخیص بالینی درد آپاندیس

تشخیص آپاندیسیت بیشتر بالینی است و در صورتی که علایم واضح باشند ممکن است پزشک تصمیم به جراحی فوری بگیرد، زیرا در صورت تاخیر، خطر پارگی آپاندیس افزایش می‌یابد. در صورت نیاز پزشک برای تشخیص از آزمایش خون و شمارش گلبول های سفید، عکس رادیوگرافی، سونوگرافی و حتی لاپاروسکوپی استفاده می‌کند.

التهاب و درد آپاندیس

اگر التهابی در نزدیکی قسمت های پایینی شکم خود احساس می کنید ممکن است آپاندیسیت (ورم آپاندیس) باشد. این حالت معمولا در افرادی بین سنین ۳۰- ۱۰ سال و بچه های زیر ۱۰ سال و زنان بالای ۵۰ سال رخ می دهد. اگردچار درد آپاندیس شده‌اید، احتمالا نیاز به جراحی برای برداشتن آپاندیس (کیسه کوچکی در انتهای روده کوچکتان دارید). این وضعیت یک فوریت پزشکی است بنابراین مهم است که بدانیم چگونه علائم درد آپاندیس را تشخیص دهیم.

علائم درد آپاندیس

در صورتی که چندین نشانه از علائم زیر را داشتید فورا به یک مرکز اورژانس بروید. تب بالای ۳۸ درجه درد پشت کاهش اشتها حالت تهوع و استفراغ اسهال و یا یبوست ادرار دردناک درد در مقعد، پشت و یا شکم . رایج ترین نشانه دردهای کند و آرام نزدیک ناف است که به تدریج به طرف سمت راست و پایین شکم کشیده می شود. اگر با چک کردن خود متوجه نمونه هایی از آنها شدید زمان آن است که با پزشک صحبت کنید و یا به بیمارستان بروید. تاخیر در فرآیند رسیدگی و درمان احتمال پاره شدن آپاندیس را افزایش داده که برایتان خطرناک است. شما معمولا متوجه علائمی به مدت ۱۸ – ۱۲ ساعت می شوید، اما ممکن است حدود یک هفته نیز طول بکشد و با گذشت زمان شدید تر شوند. علائم درد آپاندیس شامل موارد زیر هستند: کاهش اشتها مشکلات معده مانند حالت تهوع، اسهال، یبوست به ویژه اگر همراه استفراغ های مکرر باشند. اگر دمای بدن تان بالای ۳۸ درجه سانتی گراد است و علائم دیگری دارید نیز فورا به بیمارستان بروید. احساس لرز و سرما درد پشت ناتوانی در دفع گاز معده ادرار دردناک استفراغ قبل از شروع درد های شکمی درد تیز و شدید و یا کند و آرام در مقعد، پشت، بالا و یا زیر شکم خود. تفاوت علائم درد آپاندیس با ورم معده و روده ویروسی این است که درد در آپاندیسیت عمومی بوده و تنها در معده و روده نمی باشد.

درد آپاندیس و درد شکمی

در بیشتر بزرگسالان، آپاندیس در طرف راست شکم و پایین آن بین ناف و استخوان باسن واقع شده است. توجه داشته باشید که این محل در مورد زنان باردار ممکن است متفاوت باشد. این درد تند و تیز از قسمت ناف ۲۴ – ۱۲ ساعت پس از بروز علائم، به سمت آپاندیس حرکت می کند. دردی فزاینده و تصاعدی که هر لحظه قوی تر شده و نیاز به مراجعه به اورژانس دارد.

درد آپاندیس و فشار به شکم

اگر حتی لمس کردن شکمتان برایتان دردناک است به ویژه قسمت پایین شکم، حتما به فوریت های پزشکی بروید. ممکن است زمانی که قسمت های پایین شکم را فشار می دهید احساس درد کنید. به دنبال دردهای ارتجاعی و برگشت پذیر باشید. اگر قسمت پایین سمت راست شکمتان را با دست فشار داده و سپس سریعا دستتان را بردارید و درد شدیدتری احساس کنید ممکن است آپاندیسیت بوده و نیاز به فوریت پزشکی دارید.

درد آپاندیس و نفخ

وقتی که شکمتان را فشار می دهید آیا انگشتانتان کمی در شکم فرو می رود؟ و یا احساس سفتی غیر معمول دارید؟ اگر مورد دوم است احتمالا نفخ تان به درد آپاندیس تبدیل شده و از نشانه های آن است. اگر دردهای شکمی دارید اما حالت تهوع و کاهش اشتها ندارید، ممکن است آپاندیسیت نباشد. دلایل زیادی برای دردهای شکمی وجود دارد که نیازی به فوریت های پزشکی ندارد. اگر تردید و شبهه دارید در صورتی که دردی بیش از سه روز طول کشید می توانید به پزشک مراجعه کنید.

درد آپاندیس در بارداری

در زنان باردار درد آپاندیس ممکن است در جای متفاوتی باشد چرا که در بارداری آپاندیس بالاتر می رود. در بچه های دو ساله و یا کوچکتر دردهای شکمی معمولا در قسمت های پایین تر و همراه با استفراغ و ورم شکم است. کودکان نوپا که به آپاندیسیت دچار می شوند گاهی اوقات سختی در بلع دارند و ممکن است حتی از خوردن خوراکی های مورد نظرشان اجتناب کنند.

درد آپاندیس در کودکان

در بچه های بزرگتر درد از ناحیه ناف شروع شده به سمت پا و پایین شکم می رود و در صورتی که کودک دراز بکشد دردش بهتر نمی شود اما اگر کودک حرکت کند ممکن است بدتر نیز بشود. در کودکان اگر آپاندیس بترکد ممکن است متوجه تب بالایی شوید.

آپاندیسیت چیست

اگر در ناحیه زیرین شکمی احساس تورم و التهاب می کنید، این احتمال وجود دارد که دچار آپاندیسیت شده باشید. آپاندیس زائده ی در روده بزرگ است که به التهاب و عفونت در این ناحیه آپاندیسیت گفته می شود. این بیماری معمولا در افراد بین سنین 10 تا 30 سال بیشتر شایع است. از آنجایی که آپاندیسیت یک وضعیت پزشکی اورژانس محسوب می شود، تشخیص سریع و به موقع علائم و اقدامات سریع پزشکی بسیار اهمیت دارد. گام های پیش رو به شما کمک می کند که درد آپاندیس را به خوبی نسبت به دیگر درد های ناحیه شکمی تشخیص دهید و با آگاهی بیشتر اقدامات لازم را هرچه سریعتر انجام دهید.

علائم خاص درد آپاندیس

علائم دیگری نیز هستند که چندان شایع نیستند اما اگر چندین نشانه مختلف مرتبط با آپاندیسیت بروز کرد، زمان آن فرا رسیده که هزچه سریعتر به دکتر یا بیمارستان مراجعه کنید. تاخیر در این موضوع احتمال پارگی آپاندیس را افزایش می دهد و می تواند به صورت جدی زندگی شما را به خطر بیندازد. علائم بیماری معمولا در 12 تا 18 ساعت بروز می کنند، اما این احتمال نیز وجود دارد که در طی یک هفته بر شدت این علائم افزوده شود. این علائم عبارتند از: کاهش اشتها مشکلات سیستم گوارشی مانند حالت تهوع، اسهال یا یبوست همراه با استفراغ های مکرر. تب: به طور کلی تب می تواند یکی از علائم بیماری آپاندیسیت باشد. اگر بیش از 40 درجه تب دارید فورا به بیمارستان مراجعه کنید. اگر تب 38 درجه با علائم دیگر همراه باشد نیز باید هرچه سریعتر خود را به بیمارستان برسانید. احساس سرما و لرز درد پشت ناتوانی در خروج گاز معده تنسموس: احساس نیاز و اضطرار برای خالی کردن محتوای روده در جهت بهبود وضعیت توجه داشته باشید که بسیاری از این علایم با بیماری رایج دیگری به نام گاستروانتریت (عفونت و التهاب ویروسی معده و روده کوچک) مشابهت دارد. با این تفاوت که درد ناحیه شکم در این بیماری بر خلاف آپاندیسیت کلی است و مشخص نیست. علاوه بر علائمی که در لیست بالا آورده شده است، ممکن است علائم دیگری نیز تجربه کنید که کمتر به آپاندیسیت مرتبط هستند. ادرار دردناک استفراغ پیش از آغاز درد ناحه شکمی. درد مبهم یا تیز در قسمت بالایی یا زیرین ناحیه شکمی، درد پشت یا درد در ناحیه مقعدی. 

درد آپاندیس در بزرگسالان

در بیشتر بزرگسالان محل آپاندیس در قسمت زیرین و سمت راست شکم واقع شده است. معمولا در ناحیه یک سوم مسیر بین ناف و استخوان برآمده لگن. توجه داشته باشید که این محل در زنان باردار ممکن است متفاوت باشد. به مسیر درد توجه کنید. این درد تیز و شدید ممکن است طی 12 تا 18 ساعت پس از بروس علائم، از ناف به سمت محل قرارگیری آپاندیس حرکت کند. اگر به صورت واضح چنین انتقال دردی را تجربه کردید سریعا خود را به بخش فوریت های پزشکی بیمارستان برسانید. علائم بیماری آپاندیسیت در بزرگسالان می تواند در طی 4 تا 48 ساعت تشدید شود.

درد آپاندیس و تست فشار

روی شکم خود فشار وارد کنید. اگر این فشار مخصوصا در ناحیه پایین سمت چپ شکم حتی نسبت به لمس کردن بسیار دردناک بود هرچه سریعتر خود را به بیمارستان برسانید. به اثر ارتجاعی فشار توجه کنید. با چند انگشت به قسمت زیرین و سمت راست شکم فشار وارد کنید و و سریعا رها کنید. اگر اثر ارتجاعی این فشار و رها سازی باعث ایجاد درد شدید در این ناحیه می شود این احتمال وجود دارد که دچار آپاندیسیت شده اید و در این صورت نیاز به مراقبت های سریع پزشکی است.

بیشتر بخوانید : آپاندیسیت ♥ تپش قلب ♥ ایست قلبی ♥ حمله قلبینارسایی کلیه